Vroeger meer dan nu, legden we onze gezondheid in de handen van de arts. En hadden daar de volste vertrouwen in. Maar eigenlijk is dat best gek. Dat je je eigen lijf niet goed kent. Het lichaam waar jij dag in dag uit 24 uur per dag 365 dagen per jaar in en mee leeft. Wie kent jou lijf het beste??

Maar wanneer er iets mis mee is, leggen we de verantwoordelijkheid en de vraag opeens neer bij een ander. Die jou 10-30 minuten ziet en nemen we alles aan wat die gene zegt uit onwetendheid.

Neem nou eens een apparaat als een auto. Hoeveel mensen weten en snappen wel hoe een auto in elkaar zit en werkt. En accepteren dat wanneer er iets mis is met de accu/cilinders/etc dat, dat een effect heeft op het hele functioneren van de auto. Maar wanneer er iets mis is met hun eigen lichaam niet snappen, luisteren of durven te kijken, waar dat vandaan komt.

Vervolgens vinden ze het heel bijzonder/gek/apart dat het een iets te maken kan hebben met het ander…. Terwijl dat ook allemaal in het zelfde lichaam zit. Alles zit met elkaar in verbinding en heeft een relatie met elkaar.

Zo ook als we een huis laten bouwen of en keuken uitzoeken dan zeg je ook niet tegen de ondernemer of keukenboer hier is een zak met geld en kijk maar wat je uitkiest of ervan maakt. Nee dan zeggen we dit is het bedrag wat we ervoor over hebben en dit zijn onze eisen/wensen. Dan zijn we assertief en kritisch.

Natuurlijk zijn we niet allemaal dokters, specialisten en therapeuten. Net als dat we niet allemaal auto monteur zijn. Ieder heeft zijn sterke punten, eigenschappen en inzichten.

Maar ik denk wel dat er een verschil zit in de auto als een vervoersmiddel, als jou lichaam waar je je hele leven met je mee samen bent.

Daar moet je toch goed voor zorgen of snappen hoe het in elkaar zit.

Gelukkig komt hier wel steeds meer verandering in. Mensen kunnen informatie opzoeken en weten steeds meer waar ze over praten. Maar dit geldt zeker niet voor iedereen. Zorg goed voor je lichaam luister naar wat je voelt. Je moet er nog heel lang mee samen werken.

Heb je een klacht zorg dat je je goed voorbereid voor je naar een arts/specialist/therapeut gaat. Bombardeer ze met vragen en vertel ze zoveel mogelijk. Laat je niet weg sturen zonder dat er goed naar je geluisterd is. Zorg ervoor dat je niet de patiënt (afwachtende/geduldige) bent maar een partner (gelijkwaardig) of in ieder geval de vertegenwoordiger van jezelf. Vertel ze zoveel mogelijk!

En voorkom symptoom bestrijding maar zorg ervoor dat je achter de oorzaak komt.